Donkey Mobile en Kerkdienstgemist bundelen krachten

Utrecht, 2 oktober 2025 – Donkey Mobile, ontwikkelaar van kerk-apps, neemt per 1 oktober streamingplatform Kerkdienstgemist over. Met deze overname ontstaat het grootste christelijke techbedrijf van Nederland dat meer dan 2.000 kerken bedient met hoogwaardige digitale oplossingen.
De overname verenigt twee aanbieders voor kerkelijke technologie die elkaar goed aanvullen. Kerkdienstgemist, opgericht door Klaas Jan Wierenga in 2004, groeide uit tot het platform waar Nederlandse kerken op vertrouwen voor streaming. Donkey Mobile, dat vijf jaar geleden voor het eerste een kerkapp lanceerde, bedient inmiddels bijna 600 klanten. "Na 20 jaar bouwen aan Kerkdienstgemist is dit het perfecte moment voor een nieuwe fase," zegt Klaas Jan Wierenga. "We hebben het fundament gelegd waarop nu verder gebouwd kan worden. De combinatie met Donkey Mobile's innovatiekracht en onze technische stabiliteit creëert nieuwe mogelijkheden voor kerken in Nederland." “De afgelopen jaren hebben mij geleerd dat er nog veel meer mogelijkheden liggen voor kerken in digitalisering. Deze stap gaat ons en kerken helpen die kansen te pakken.” zegt Henrik Wienen, oprichter en directeur van Donkey Mobile.
Kwaliteit dienstverlening blijft prioriteit
Beide platforms behouden hun eigen sterke punten. Kerkdienstgemist blijft de standaard voor betrouwbare streaming met servers die zelfs de coronapieken aankonden. Donkey Mobile blijft excelleren in de ontwikkeling van een kerkapp die gemeenschappen verbindt. Klanten van beide platforms behouden hun vertrouwde diensten en contactpersonen. Wel zullen er nieuwe functionaliteiten komen om de beide producten beter op elkaar aan te laten sluiten.
Direct resultaat: Donkey Echo
Het gecombineerde bedrijf toont direct zijn innovatiekracht met de lancering van Donkey Echo. Deze automatische preeksamenvatter analyseert gestreamde kerkdiensten en plaatst binnen minuten een heldere samenvatting in de kerk-app. Kerken die beide diensten afnemen, kunnen deze functionaliteit zonder extra kosten aanzetten.
"Dit is een glimp van wat we samen kunnen gaan doen,” aldus Henrik Wienen van Donkey Mobile. "Samen met het team van Kerkdienstgemist hopen we nog flinke stappen te zetten.”
Groeicentrum voor innovatief talent
Met de overname wordt het bedrijf de belangrijkste werkgever voor christelijke tech-professionals in Nederland. Direct worden meerdere vacatures geopend voor developers en commerciële talenten. "We bieden christelijke developers de unieke kans om innovatieve technologie te bouwen met eeuwigheidswaarde," zegt Wienen. “Als jij een hart hebt voor de kerk en je wil je professionele kwaliteiten daarvoor inzetten dan is ons bedrijf de ideale plek.”
Ambitieuze groeiplannen
Donkey Mobile heeft na de overname ambitieuze plannen voor de komende jaren. De doelstelling is om in 2030 meer dan 3.000 kerken in Nederland, Duitsland, België en Zwitserland te bedienen. De focus ligt op drie pijlers: behoud van huidige klanten door superieure producten en service, versnelde groei door commerciële slagkracht, en continue innovatie specifiek voor kerken.
Met name dat laatste is cruciaal voor Wienen: “Zeven jaar geleden begon ik Donkey Mobile met een missie: dat kerken dezelfde digitale kwaliteit zouden krijgen als de mooiste apps die we dagelijks gebruiken. Vandaag is dat geen droom meer maar werkelijkheid. Tegelijkertijd zie ik nog heel veel manieren om dienstbaar te zijn aan de kerk. Niet alleen de interne communicatie verbeteren, maar ook kerken helpen op digitale wijze de hoopvolle boodschap van het evangelie te delen. Deze overname biedt ons die kans. Dit is voor mij de volgende stap in de missie van Donkey Mobile. De komende jaren willen we ook producten ontwikkelen die kerken helpen nieuwe mensen te bereiken en te verwelkomen. Want daar ligt een enorme behoefte, zowel bij kerken als bij mensen die nog niets van het evangelie weten.”
"We zijn de ezel die de technologie draagt, dienstbaar en betrouwbaar. Maar ook met de beste producten, want voor het Hoogste alleen het beste," sluit Wienen af.
Over Kerkdienstgemist
Sinds 2004 het grootste streamingplatform voor kerkdiensten in Nederland. Meer dan 1.900 kerken vertrouwen op de stabiele en betrouwbare dienstverlening. De website trekt iedere maand een miljoen bezoekers.
Over Donkey Mobile
Donkey Mobile ontwikkelt sinds 2020 native kerk-apps die gemeenschappen versterken. Met bijna 600 kerken en meer dan 160.000 actieve gebruikers is het platform marktleider in gebruiksvriendelijke kerkelijke apps.
Veelgestelde vragen
1) Verandert er nu iets aan Kerkdienstgemist?
Nee, Kerkdienstgemist blijft werken zoals u gewend bent: zelfde inlog, support, contactpersonen en werkwijze. De kwaliteit van de dienstverlening is precies waar Donkey Mobile zoveel meerwaarde in ziet. Wel zult u de komende tijd mooie nieuwe functionaliteiten zien verschijnen om kerken nog beter te helpen.
2) Wat levert deze samenwerking mij als kerk op?
Allereerst: uw vertrouwde streaming blijft zoals u die kent.
U logt gewoon in op dezelfde manier, met dezelfde kwaliteit en dezelfde contactpersonen. Daar verandert niets aan.
Wat er wél verandert, is dat wij dankzij deze samenwerking meer slagkracht en meer mensen in het team hebben om te investeren in innovatie en nieuwe producten. U mag van ons verwachten dat het platform alleen maar sterker wordt.
3) Wat is de eerstvolgende concrete stap in deze overname?
Met deze stap openen zich nieuwe mogelijkheden voor de toekomst. Samen met Donkey Mobile werken we aan producten die kerken helpen hun boodschap verder te verspreiden en gemeenteleden meer te betrekken.
Een eerste voorbeeld daarvan is Donkey Echo.
4) Wat is Donkey Mobile en hoe kan ik er meer over leren?
Donkey Mobile is een leverancier van kerkapps met de kwaliteit van de apps die we iedere dag gebruiken. Ze zijn nu vijf jaar actief met hun apps en die zorgen ervoor dat kerken beter gaan communiceren, collecteren en organiseren.
Op 6 oktober organiseren ze een webinar waarin ze hun kerkapp presenteren.
5) Blijven onze contactpersonen en supportkanalen hetzelfde?
- Ja. Uw bestaande contactpersonen en supportkanalen blijven ongewijzigd.
- We voegen alleen waar nodig extra expertise toe; u krijgt bericht als er iets wijzigt.
- Ook Klaas Jan blijft de komende tijd betrokken. Wel is zijn doel zijn betrokkenheid af te bouwen en meer tijd te hebben voor nieuwe uitdagingen.
6) Waarom heeft Kerkdienstgemist deze stap gezet?
Klaas Jan voelde dat na 21 jaar bouwen aan Kerkdienstgemist het tijd was voor een nieuwe fase. Door de samenwerking met Donkey Mobile kunnen we extra investeren in team, innovatie en support. Zo kunnen we kerken nog beter dienen met technologie van hoge kwaliteit.
7) Wat betekent het voor de naam Kerkdienstgemist?
Officieel neemt Donkey Mobile B.V. Kerkdienstgemist B.V. over. De merknaam Kerkdienstgemist zal blijven bestaan.